علائم خرابی ترموستات در خودرو

علائم خرابی ترموستات در خودرو

عواملی مانند به جوش آمدن مایع رادیاتور, تغییر نامنظم آمپر آب, نشت مایع رادیاتور می‌تواند خبر از نقص در ترموستات بدهند.

(برای مشاهده کامل مطلب کلیک کنید)

 

ترموستات در خودرو وظیفه گردش مایع رادیاتور را در موتور به عهده دارد و در نحوه عملکرد موتور, سیستم خنک‌کننده, سیستم گرمایش و سرمایش خودرو نقش مهمی ایفا می‌کند.

ترموستات در زمان استارت خودرو تا گرم شدن موتور بسته می‌ماند و مانع از ورود آب به سیستم خنک‌کننده موتور می‌شود و بعد از رسیدن به دما مناسب, بازشده و مایع رادیاتور را وارد سیستم خنک‌کننده موتور می‌کند تا دمای موتور از حد استاندار بالا نرود و مایع در موتور به گردش درآید و حرارت موتور را در دمای مناسب قرار دهد تا عملکرد موتور در بهترین حالت قرار گیرد.

عملکرد ترموستات در زمان صحیح و حفظ درجه حرارت موتور بسیار مهم است زیرا در صورت عملکرد نادرست باعث عملکرد نادرست در موتور با آسیب به موتور می‌شود, در صورت بسته ماندن ترموستات درجه حرارت موتور بالا رفته و مایع در موتور گردش نمی‌کند و باعث آسیب جدی به موتور خودرو می‌شود و یا اگر در حالت بازبماند حرارت موتور به دمای مطلوب نمی‌رسد و راندمان موتور پایین می‌ماند.


از علائم مشهود خرابی ترموستات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. بالا بودن دمای موتور در 15 دقیقه شروع به کار خودرو
  2. جوش آمدن مایع رادیاتور
  3.  قرار گرفتن آمپر آب در محدود قرمزرنگ
  4. تغییر نوسانی در نشانگر آمپر آب
  5. نشت مایع رادیاتور در محل نصب ترموستات یا بست شلنگ‌ها یا هوزینگ ترموستات

 

تعویض دوره‌ای ترموستات به نفع شما است, زیرا با توجه نسبت به قیمت پایین این قطعه نسبت به آسیب واردشده به موتور و هزینه‌های تعمیر و اجرت کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

 

حتماً ترموستات با درجه مناسب ذکرشده توسط کارخانه خودروسازی که در دفترچه فنی خودرو اعلام‌شده توسط افراد مجرب صورت گیرد.