بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)

بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)

بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)

این مقاله تحلیل و بررسی یک رسانه معتبر انگلیسی در مورد خودرو رنو داستر است در این مقاله تمامی مسائل این خودرو مورد بررسی قرار گرفته که در 4 بخش در وبسایت یدک118 منتشر خواهد شد.

  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش اول)

بررسی خودروی رنو داستر بخش اول

بررسی خودروی رنو داستر بخش دوم

بررسی خودرو رنو داستر بخش سوم

بررسی خودرو رنو داستر بخش چهارم

معرفی خودروی داچیا داستر

وقت مناسبی برای بررسی این موضوع است که شرکت رومانیایی داچیا که زیرشاخه شرکت رنو و تولیدکننده خودروهای اقتصادی می‌باشد، چه مقدار درآمد تاکنون در کشور انگلستان داشته است.

درحالی‌که این شرکت در سایر بازارها از سال‌ها قبل واردشده است، با خودروی داستر کراس اُوِر اس یو وی (Duster crossover SUV ) بود که داچیا پنج سال پیش برای شروع فروش مجدد خودروهای خود وارد انگلستان شد. ما آن خودرو را دوست داشتیم و به آن امتیاز دادیم و همراه با خودروی ساندرو (Sandero) و ساندرو استپوی (Sandero Stepway) و لوگان ام سی وی (Logan MCV) فروش رو به رشد آن خودرو را نظاره‌گر بودیم.

 

داچیا در سال 2013 کار خود را از نقطه صفر در انگلستان شروع کرد و بیش از 25000 خودرو در سال 2017 در انگلستان فروخت و توانست بیش از 1 درصد از سهم بازار را در انگلستان تصاحب کند یعنی بیشتر از لکسوس (lexus)، آلفا رومئو (alfa romeo) و جیپ (jeep). آیا اکنون به فکر افزایش این درصد از سهم بازار می‌باشد؟ پاسخ را از ادامه متن می‌توان دریافت.

 

ما قصد داریم خودرویی را بررسی کنیم که ابعادی تقریباً برابر با نسل قبلی خودش دارد اما دارای تغییراتی کلیدی در سبک و معماری خود می‌باشد. فضای داخلی خودرو کامل جدید بوده که دارای فضایی بزرگ‌تر و بهتر و همچنین راحتی و آسودگی بیشتر برای سرنشینان نسبت به مدل پیشین می‌باشد.

خودروی داستر جدید برای ادامه دادن راه مدل پیشین خود آمده است و باقیمت پایه کمتر از 10,000 پوندی در مسیر پیشرفت نسل پیشین می‌باشد.

هنگام رانندگی با داستر جدید، میزان صدای داخل خودرو نسبت به نسل اول آن نصف شده است. این خودرو با امکاناتی عرضه می‌شود که تاکنون در داچیا دیده نشده، مانند دوربین دنده‌عقب، قفل و باز کردن درها با ریموت و سنسور هشدار برای نقاط کور راننده. این خودرو را همچنان می‌توان به‌صورت دو دیفرانسیل و با بیش از 20 سانتیمتر فاصله بدنه از زمین تهیه کرد و اکنون می‌توانید صندلی‌های چرمی و سیستم تهویه هوا نیز همراه آن داشته باشید.

 

پس آیا این خودرو همچنان همان داستر ساده و پرکاربرد و لذت بخشی است که می‌شناختیم؟ برای پاسخ به این سؤال داستر 1.6 لیتری، 115 اسب بخاری، دیفرانسیل جلو، مدل "کافورت" (comfort) را برای بررسی تهیه‌کرده‌ایم.

 

طراحی و استایل داچیا داستر

 

درحالی‌که نمای خارجی این خودرو مانند مدل پیشین است شرکت داچیا تأکید دارد که همه قطعات بدنه این خودرو جدید می‌باشد.

در اولین نگاه تغییرات ظاهری ایجادشده جزئی و نامحسوس به نظر می‌رسند اما هنگامی‌که بیشتر دقت کنید و شروع به مقایسه کنید متوجه خواهید شد که نسل جدید این خودرو دارای ظاهری منحصربه‌فردتر نسبت به قبل می‌باشد.

در قسمت جلوی خودرو، چراغ‌ها بازسازی‌شده است به‌طوری‌که فاصله چراغ‌ها از هم بیشتر شده تا عرض زیاد داستر بهتر به چشم بیاید. هواکش رادیاتور دارای طراحی جدید بوده و قسمت پایین شیشه‌ی جلو خودرو به‌اندازه 10 سانتیمتر جلو آورده شده است که باعث افزایش فضای داخل کابین و شیب بیشتر شیشه شده است.

در عقب خودرو، چراغ‌های جدید عقب به نظر می‌رسد که چراغ‌های عقب خودروی جیپ رِنِگِید (Jeep - Renegade) باشند تنها با این تفاوت که 45 درجه چرخیده شده است.

 

این خودرو با دو نوع موتور 4 سیلندر عرضه می‌شود که یکی دارای موتور 1.6 لیتری بنزینی  می‌باشد که خودروی مورد آزمایش ما بوده و دیگری با موتور 1.5 لیتری دیزلی می‌باشد. هر دو موتور 113 اسب بخار قدرت در دور موتور 5500 دور در دقیقه تولید می‌کنند و خودروی بنزینی 115 پوند-فوت گشتاور با دور موتور 4000 دور در دقیقه تولید می‌کند درحالی‌که خودروی دیزلی 192 پوند-فوت گشتاور با دور موتور  1750 دور در دقیقه تولید می‌کند. مدل دو دیفرانسیل فقط با موتور بنزینی موجود بوده و خودروی موردبررسی ما بنزینی و دیفرانسیل جلو می‌باشد. خودروی ما دارای جعبه‌دنده 5 دنده دستی بوده درحالی‌که مدل دو دیفرانسیل دیزلی دارای جعبه‌دنده 6 دنده دستی می‌باشد.

زیربدنه تغییریافته داستر، پلتفرم داچیا مدل B0 می‌باشد که این پلتفرم در خودروهایی مثل نسل اول داستر، آخرین نسل ساندرو و لوگان و همچنین در روسیه در لادا ایکس ری (Lada XRAY) و لادا لارگوس (Lada Largus) به‌کاررفته است.

سیستم تعلیق خودرو سیستم ارزان‌قیمت مک فرسون (Macpherson) بوده و در قسمت جلوی سیستم تعلیق، آنتی رول بار (anti-roll bar) وجود دارد که باعث پایداری بیشتر خودرو در پیچ‌ها شده و تجهیزات به‌کاررفته در قسمت عقب سیستم تعلیق بستگی به تعداد دیفرانسیل خودرو دارد. مدل دیفرانسیل جلو دارای میله پیچشی (torsion beam) بوده (که باعث شده فضای صندوق‌عقب بزرگ‌تر باشد) و درحالی‌که مدل‌های دو دیفرانسیل دارای آرایش میله‌های پیچشی مرکب (multi-link) می‌باشند.

 

سیستم فرمان برقی برای نسل دوم این خودرو موجود بوده و همچنین تلاش زیادی برای افزایش امنیت خودرو صورت گرفته است. سانسورهای هشداردهنده نقاط کور راننده برای اولین بار در مدل‌های بالا این خودرو به‌کاررفته است اگرچه سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم ترمز اضطراری خودکار ((EBA، کنترل برقی پایداری خودرو (ESC) و کنترل کشش  EC)) در همه‌ی مدل‌های این خودرو موجود می‌باشد. ازآنجاکه موارد مذکور، تمام سیستم‌های ایمنی موجود در خودروی داستر می‌باشند، امتیاز یورو اِن سی اِی پی (Euro NCAP) برای داستر خوب نبوده و 3 ستاره از 5 ستاره در سال 2017 دریافت کرده است.

 

خودروی داستر تک دیفرانسیل بنزینی 1179 کیلوگرم وزن دارد. و خودروی موردبررسی ما (مدل متوسط، با یک لاستیک زاپاس و باکی پر از بنزین) 1286 کیلوگرم وزن داشته که با توزیع وزن 59% در محور جلو و 41% در محور عقب می‌باشد.

 

بررسی خودروی رنو داستر بخش اول

بررسی خودروی رنو داستر بخش دوم

بررسی خودرو رنو داستر بخش سوم

بررسی خودرو رنو داستر بخش چهارم