چگونه در زمان بروز یک بیماری همه گیر بنزین بزنیم؟

چگونه در زمان بروز یک بیماری همه گیر بنزین بزنیم؟
  • از سال ۲۰۱۱ می‌دانستیم که دسته‌های پمپ بنزین ممکن است کثیف باشند – آنها حتی از دستگاه خودپرداز (ATM) یا پله برقی هم بدترند- اما در صورت رعایت اقدامات احتیاطی درست هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
  • شما می توانید با استفاده از دستکش یا دستمال توالت، استفاده از گزینه های پرداخت بدون نیاز به لمس کردن، و تا حد ممکن با فاصله گرفتن از دیگران هنگام سوختگیری، خطر ابتلا را کاهش دهید.

ممکن است این نکته را قبلاً شنیده باشید: بهترین راه برای اجتناب از ابتلا به نوعی بیماری واگیردار شستن دست ها به خوبی و به کرات است. این توصیه کاملاً جدید نیست، و این امر به معقول و مسئولانه بودن آن اشاره دارد.

 

بنابر گزارش رویترز، شستن دست ها برای تمیز ماندن درسی آماده حاصلِ مطالعۀ صورت گرفته توسط تست حرفه‌ای کیمبرلی-کلارک در سال ۲۰۱۱ است که در آن مشخص شد که دسته‌های سوختگیری در پمپ بنزین «آلوده ترین سطوحی بودند که آمریکایی‌ها در مسیر خود به محل کارشان با آن مواجه بودند». روزنامه لس‌آنجلس تایمز در آن زمان گزارش داد که در آن مطالعه ۷۱ درصد از دسته‌های پمپ بنزین بررسی شده توسط کیمبرلی-کلارک «"بسیار آلوده" به انواع میکروب‌هایی بودند که با خطر بالای ابتلا به بیماری مرتبطند». این میزان را با ۴۱درصد در مورد دکمه های دستگاه خودپرداز و ۴۳ درصد برای ریل پله برقی مقایسه کنید.

تست‌های حرفه‌ای کیمبرلی-کلارک تقریباً یک دهه پیش در شهرهای بزرگ (آتلانتا، شیکاگو، دالاس، لس‌آنجلس، میامی، و فیلادلفیا) انجام شد، اما وقتی شاهد اثرگذاری چیزی چون ویروس کرونا تقریباً بر هر گوشۀ دنیا هستیم این تست ها یادآور خوبی است برای اینکه هنگام پر کردن باک مراقب باشیم. هنگامی که موضوع ویروس کرونا کووید ۱۹ به طور ویژه‌ای مطرح شد، موسسه ملی سلامت اطلاعاتی را منتشر کرد که توضیح می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند به مدت ۲۴ ساعت روی برخی سطوح مانند مقوا و «حداکثر تا دو سه روز روی پلاستیک و فولاد ضدزنگ» پایدار بماند.

اگر دستمال مرطوب مخصوص ضد عفونی در اتومبیلتان ندارید، الان زمان خوبی است که از این دستمال‌ها در دسترس داشته باشید و دسته و صفحه لمسی پمپ بنزین یا هر سطح دیگری که قصد لمس کردن آن را دارید، پیش از دست زدن به آن با دستمال مرطوب پاک کنید. حتی بهتر از آن، می تواند ایدۀ خوبی باشد که دنبال ایستگاهی بگردید که روش پرداخت بدون تماس را در پمپ بنزین قبول کند، در نتیجه نیازی به برقراری تماس فیزیکی با صفحه لمسی یا هر چیزی جز دسته پمپ بنزین نخواهید داشت. دو راه حل ساده برای این مسئله پوشیدن دستکش یا استفاده از کاغذ توالت های معمول مورد استفاده برای تمیز کردن پنجره به عنوان محافظ بین دستانتان و صفحه، دکمه‌ها و دستۀ پمپ است. نگه داشتن دستکش‌ها در ماشین ایدۀ خوبی است، اما نباید از نوع دستکش استریل یکبار مصرفی باشد که در مواقع ضروری قابل استفاده در بیمارستانها باشد. اگر دستکش ندارید، مقداری ضدعفونی کنندۀ دست در ماشین بگذارید تا بعد از بنزین زدن از آن استفاده کنید.

در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی، اینکه پمپ‌ها نسبتاً با فاصله از یکدیگر قرار دارند، و به نوعی در مورد سرایت بیماری هوشمندند، خوب است اما حتی در این شرایط، بنزین زدن در زمانی غیر از شلوغی و تردد می‌تواند بی خطرتر باشد.

اگر افراد دیگری هم زمان در حال بنزین زدن هستند، حفظ حداقل فاصلۀ شش فوتی بین شما و آنها ایدۀ خوبی برای همه است. و ناگفته نماند که چنانچه هنوز هم یک بیماری سریعاً در حال گسترش وجود داشته باشد، نباید وارد فروشگاهی بشوید، مگر اینکه دلیلی منطقی برای این کار داشته باشید.

شانس واقعی ابتلا به یک ویروس قابل انتقال در پمپ بنزین کم است. همانطور که ایستگاه تلویزیونی ABC-20  ایلینویز بر اساس پاسخ‌های یک کارشناس پزشکی گزارش کرده است، توالی وقایعی که باید برای سرایت ویروس از شخص مبتلا به آن (شخصی روی دستۀ پمپ سرفه کند یا صفحۀ لمسی را با وجود ویروس روی دستانش لمس کند و سپس شما دسته یا صفحه و پس از آن صورت تان را لمس کنید) رخ دهد، را می‌توان به روش‌های مختلف متوقف کرد. با این حال، در این اوقات خطرناک مراقب بودنِ بیش از حد ضرری ندارد.