بررسی خودروی رنو داستر (بخش سوم)

بررسی خودروی رنو داستر (بخش سوم)

بررسی خودروی رنو داستر (بخش سوم)

این مقاله تحلیل و بررسی یک رسانه معتبر انگلیسی در مورد خودرو رنو داستر است در این مقاله تمامی مسائل این خودرو مورد بررسی قرار گرفته که در 4 بخش در وبسایت یدک118 منتشر خواهد شد.

  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش سوم)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش سوم)
  • بررسی خودروی رنو داستر (بخش سوم)

بررسی خودروی رنو داستر بخش اول

بررسی خودروی رنو داستر بخش دوم

بررسی خودرو رنو داستر بخش سوم

بررسی خودرو رنو داستر بخش چهارم

عملکرد

 

هنگامی‌که شرکتی مثل داچیا مدل جدیدی از خودروی ارزان‌قیمتی مانند داستر را ارائه می‌دهد، انتخاب گزینه‌های موجود برای بهبود خودرو محدود می‌باشد. به این معنی که قبل از شروع به تولید خودروی جدید، تصمیم‌های هوشمندانه‌ای در خصوص نیازهای واقعی خریداران این خودرو باید گرفته شود.

اگر شما کمی با نسل دوم خودروی داستر رانندگی کنید فوراً متوجه خواهید شد که اولویت‌های شرکت داچیا در خصوص بهبود ویژگی‌ها کاملاً درست بوده است. بااین‌وجود، مدل بنزینی با موتور 1.6 لیتری گشتاور کافی برای عملکرد مناسب ایجاد نمی‌کند و امکان تیک آف (takeoff) با خودرو در سطح جاده (on-road) و در خارج جاده (off-road) امکان‌پذیر نیست که این مسئله در ماشین‌های مدرن بسیار نادر می‌باشد.

 

اما عملکرد خودرو داستر به‌قدری خوب است که آن را بتوان کاملاً بی‌صدا در مناطق شهری و خارج شهری رانندگی کرد. در جمله قبل "کاملاً بی‌صدا" بهترین عبارتی است که می‌توان، برای تحسین ارزش و کیفیت خودروی ساخته‌شده توسط مهندسان داچیا به کار برد.

 

درحالی‌که سواری نسل قبلی داستر نسبتاً سفت و خشک بود و موتور آن به اصلاح و بهبود احتیاج داشت نسل جدید این خودرو به طرز شگفت‌آوری در حالت خلاص بی‌صدا بوده و در حین حرکت نیز صدای بسیار ناچیزی تولید می‌کند. در آزادراه که سرعت خودرو در بیشترین مقدار می‌باشد، در خودروی پنج دنده‌ای ما صدای باد به‌اندازه خوبی کاهش داده‌شده بود که نشان‌دهنده اصلاحات درست انجام‌شده در سواری خودرو می‌باشد.

 

اما به‌هرحال، داستر جدید باید دلایل زیادی به مردم ارائه دهد تا مردم تحت تـأثیر سواری خوب آن قرار بگیرند و آن را تهیه کنند. رانندگی با این خودرو به‌غیراز اصطکاک و تأخیری غیرضروری در هنگام شتاب گیری و مقداری هرزی در تعویض دنده، لذت‌بخش و راضی‌کننده می‌باشد.

 

با احترام به سازنده خودرو، بسیار عجیب است که باوجود جعبه‌دنده دستی در این خودرو به دلیل کمبود قدرت احتیاج به دور موتور بیشتری برای تعویض دنده است و به دلیل ضعف گشتاور به‌صورت معمول از نهایت قدرت موتور استفاده می‌شود حتی درحرکت‌های کوتاهی که در صورت وجود ترافیک انجام می‌گیرد.

 

وقتی‌که به موتور فشار می‌آوردید در دور موتورهای بالا، موتور کمی پر صدا می‌شود و بعضی‌اوقات دارای کمی تأخیر در واکنش نسبت به فشردن پدال گاز است و همچنین قسمت نهایی نشانگر دور موتور بارنگ قرمز مشخص نشده است. بااین‌حال، رانندگی با خودرو داستر کار دشواری نبوده و از جهات زیادی تجربه سواری خوب این خودرو، قیمت پایین آن را به‌خوبی پنهان می‌کند. 

 

سواری و فرمان دهی

 

استفاده مجدد از پلتفرم B0 در این خودرو اتفاق بدی برای این خودرو نبوده، این قسمت از بررسی خودرو مربوط به این پلتفرم می‌باشد.

این خودرو اساساً خودروی ساده‌ای می‌باشد، بهبود پلتفرم مدل قبلی در سواری و فرمان دهی بجای تولید کردن یک پلتفرم جدید برای خودرو باعث شده که سواری خودرو نسبتاً نرم، ساکت، راحت و روان باشد و شما همین سواری را از خودرویی که با چرخ های 16 اینچ آلیاژی به پهنای 11 سانتیمتر، انتظار دارید (اندازه چرخ ها نسبت به سایر رقبا در این سبک بسیار کم است).

 

واضح است که سازندگان خودرو راحتی و آسانی در استفاده را نسبت به چسبندگی بیشتر به سطح زمین و پویایی در اولویت قرار داده‌اند، فرمان دهی به خودرو آسان بوده و با پاسخ‌دهی مناسب فرمان و تعادل خوب خودرو، کمبود چسبندگی به زمین هنگام دور زدن با سرعت زیاد، باعث اذیت شما نخواهد شد.

حقیقت این است که حس نرمی و روانی موتور باعث می‌شود کنجکاو شوید بدانید بیشترین سرعت ممکن هنگام دور زدن با خودرو چه مقدار است و هنگامی‌که به آن سرعت رسیدید  متوجه می‌شود که خیلی زیاد نمی‌باشد.

اگر بخواهید بدانید چه قسمتی از خودرو داستر به خاطر قیمت کم فدا شده و دارای کیفیتی پایین است، جواب شما سیستم ضربه‌گیر کمک‌فنرها می‌باشد. هنگام عبور از سطوح ناهموار بدنه خودرو به‌راحتی لرزیده و مقدار زیادی بالا و پایین می‌شود که می‌توان آن را بهبود داد.

سیستم فرمان الکترومکانیکی جدید، لرزش‌های چرخه‌ای جلو را خیلی بهتر از فرمان هیدرولیکی مدل قبلی جذب می‌کند. حرکت فرمان تیز بوده و احتیاج به قدرت نسبتاً کمی برای چرخش دارد و در هنگام پارک خودرو نیز چرخاندن فرمان آسان بوده و در سرعت‌های بالا هم به‌درستی و مناسب عمل می‌کند.

حدود یک دهه پیش ماشینی باقیمت کنونی داستر، ممکن بود فاقد سیستم ترمز ضد قفل (ABS) باشد و قطعاً فاقد کنترل پایداری الکتریکی (ESC) بوده است و این موضوع که یک خودروی خانوادگی 10,000 پوندی هر دو سیستم را در مدل پایه خود دارد، یک پیشرفت مهم در ایمنی خودروها به‌حساب می‌آید.

علاوه بر این، کنترل پایداری الکتریکی (ESC) یک سیستم مناسب و کارآمد است که به‌هیچ‌عنوان مزاحم نبوده و بدون حرکتی تند و ناگهانی است و شما قادر به خاموش کردن آن نیستید. بدنه خودرو به‌آسانی قابل‌کنترل است و به‌اندازه کافی چسبندگی به سطح زمین وجود دارد که تعادل خودرو حفظ شود و حتی هنگامی‌که در حال انجام یک دور شدید با خودرو هستید، کنترل پایداری الکتریکی (ESC) به‌صورت غیرفعال باقی می‌ماند تا وقتی‌که شما به آن احتیاج پیدا کنید.

هنگامی‌که کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) شروع به کار کند هم می‌تواند از کم فرمان دادن به خودرو (understeer) و هم از بیش‌ازحد فرمان دادن به خودرو (oversteer) (که در بین دستگاه‌های موجود در خودروهای ارزان‌قیمت به آن توجه نمی‌شود) جلوگیری کند. اگرچه این سیستم به طرز شدید وارد عمل می‌شود اما بسیار کارآمد برای کنترل پایداری خودرو می‌باشد و هنگامی‌که محور عقب شروع به لغزش می‌کند ترمزهای جلو را کامل قفل می‌کند.

بررسی خودروی رنو داستر بخش اول

بررسی خودروی رنو داستر بخش دوم

بررسی خودرو رنو داستر بخش سوم

بررسی خودرو رنو داستر بخش چهارم